ПРОТОКОЛ №8

 

засідання громадської ради при Управлінні екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації

 м. Тернопіль                                                                    від 07.12.2017 р.

 вул. Шашкевича,3

 Присутні 7 членів : Степан Вадзюк, Олександр Філь, Любомир Царик, Галина Проців, Іван Герц, Любомира Качмарська, Ігор Кузик.

Запрошені:

Сінгалевич О.В. – начальник Управління екології та природних ресурсів Тернопільської ОДА;

Панчук О.П. – заступник начальника Управління екології та природних ресурсів Тернопільської ОДА;

Ференц Е.М. – начальник Державної екологічної інспекції у Тернопільській області;

Мамчак Ю.М. – голова ініціативної групи з приводу проведення громадських слухань згідно розпорядження голови ТМР №194;

Савулій Т.М. – член ініціативної групи, яка виступає проти котелень на торфі;

Котляр І. Я. – голова ініціативної групи, яка виступає проти переобладнання котелень на торф по вул. Р. Купчинського, 14а.

Майка Л.Р. – член ініціативної групи, яка виступає проти переобладнання котелень на торф по вул. Р. Купчинського, 14а.

Машлянка Б.З. – журналіст інтернет-видання «Про все»;

Штопко Ю.В. –депутат Тернопільської міської ради;

Генсерук В.А. – депутат Тернопільської міської ради;

Швець О.Д. – громадський активіст;

Брода П.М. – громадський активіст;

Мельник В.В. – громадський активіст;

Данилкова І.І. – громадський активіст;

 

Голова зборів: Вадзюк Степан Несторович

 

Порядок денний:

1. Про реалізацію проекту торф’яних котелень у м. Тернополі.

 

І. Слухали.

Про реалізацію проекту торф’яних котелень у м. Тернополі.

І. Виступили.

Вадзюк С.Н. ознайомив присутніх із проблемою проекту переведення окремих котелень у м. Тернополі на торф’яне паливо. Висвітлив інформацію, яку опублікувало офіційне інтернет-видання «Про все», в якому йдеться, що ТОВ «Тернопільтепло» отримало позитивні висновки державної екологічної експертизи щодо реалізації проекту переведення котелень у м. Тернополі на торф. У статті також вказано що: «останнє слово щодо цього проекту буде за керівником Управління екології Тернопільської облдержадміністрації, попри те, що Держекоінспекція у Тернопільській області послідовно та аргументовано виступала проти діяльності «торф’яних чорнобилів» у файному місті.  Екоінспекція виграла суди першої інстанції – про заборону будь-яких робіт з будівництва та облаштування торф’яних котелень до отримання позитивних висновків державної екологічної експертизи та проти КП«Тернопільмісьтеплокомуненерго» щодо скасування приписів екологів про заборону реалізації». 

Філь О.Г. зазначив, що громада міста Тернополя дізналася про перевід котелень та торф’яне паливо постфактум, без будь-яких громадських слухань чи інших обговорень з громадою міста. Філь О.Г., також згадав, про Кліматичний саміт по захисту Землі який відбувся у Парижі 2015 року. Про те, що Україна зобов’язується, як учасник саміту скорочувати викиди парникових газів, і на словах Міністр екології та природних ресурсів України Остап Семерак підтримує Паризьку конвенцію, а от на ділі його заступники підписують позитивні висновки Державної екологічної експертизи про об’єкти які суттєво вплинуть на атмосферне повітря та озоновий шар Землі. Адже при спалюванні торфу викиди парникових газів зростають в рази, окремі компоненти у 20 разів, найбільш небезпечними серед яких є двоокис сірки (SO2) та діоксини. І що найбільш небезпечно, ці сполуки від спалювання торфу будуть викидатися в атмосферне повітря в межах житлового масиву, що є зовсім не прийнятним, і такий проект не має права на життя, він не повинен навіть обговорюватись.

Мамчак Ю.М. 1) Звернула увагу на те, що у висновку «Інституту громадського здоров’я ім О.М. Марзєєва НАМН України» зазначено, що було проведено громадські слухання в Тернополі, із позитивним результатом, щодо переведення котелень на торф. Хоча жодної інформації про проведення цих громадських слухань не було, Інститут протоколу цих слухань теж не представив. Тоді як, згідно Положення про громадські слухання у м. Тернополі повідомлення про громадські слухання повинно було бути опубліковане у ЗМІ, а по факту проведення зареєстровано у книзі звернень громадських слухань, до слова така книга взагалі відсутня у Тернопільській міській раді.

2)  У висновку Державної екологічної експертизи зазначено, що в котельнях повинно бути дві відвідні труби (окремо для газу, окремо для спалювання торфу), по факту усі 4 переобладнані котельні мають лише по одній трубі. В одному абзаці висновку вказано, що у котельні на вул. Р. Купчинського повинні спалюватися сміттєві відходи, а в другому абзаці вже вказано, що в тій же котельні повинен спалюватися дрібний порошок торф (вартість якого дорожча за брикети торфу). Ці та інші не точності у висновку, ставлять під сумнів юридичну силу висновку Державної екологічної експертизи.

Герц І.І. поцікавився чи досліджувалось питання економічної рентабельності проекту торф’яних котелень у м. Тернополі. От, наприклад, чи достатньо торфу у Тернопільській області для обслуговування цих котелень, як його будуть транспортувати, де будуть складувати відходи від спалювання та ін. Чи висвітлено у висновках економічне та господарське питання щодо цих котелень. Адже даний проект окрім екологічної небезпеки немає і економічної вигоди.

Мамчак Ю.М. на території котелень є торфозбірники, які повинні поміщати тритижневий запас торфу, в середньому на один день роботи котельні необхідно 20 т торфу! Торф завозитимуть у торфозбірники фурами двічі в день по 10 т. Кожного дня дорогами, поміж житлові будинки, проїжджатиме великогабаритний транспорт вантажем понад 10 т, і по 5 год. перекачуватиме торф у торфозбірники. Золу від спалювання торфу планують зберігати на території котелень під легким накриттям.

Філь О.Г. вважає, що питання економічної рентабельності котелень є недоречним та безглуздим, оскільки такі проекти апріорі не мають права на існування, адже збільшується кількість викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а це в свою чергу впливає на стан здоров’я тернополян.

Мамчак Ю.М. раніше запевняли, що опалення на торфі є дешевшим аніж на природному газі. Ми дослідили, що для технології спалювання торфу газ потрібен! Також потрібна вода для охолодження і звичайно сам торф. В такому випадку враховуючи завищені ціни на торф та високу вартість води, ми одержимо не значну фінансову економію та значно зашкодимо навколишньому середовищу. Загальна економія становитиме 11% газу в порівняні з попереднім функціонуванням котелень.

Ференц Е.М. жодних ТЕО, чи будь-яких інших економічних обґрунтувань цього проекту немає і не було. Окрім цього, обвинувачувати  працівників Міністерства екології та природних ресурсів України у видачі неправильного висновку Державної екологічної експертизи не зовсім доречно та не ефективно, краще іти шляхом позовів до адміністративного суду.

Качмарська Л.Г. зазначила, що громадські слухання щодо проекту переведення котелень на торф у м. Тернополі було проведено на високому рівні, згідно Положення про громадські слухання, участь у голосуванні взяли лише люди із тернопільською реєстрацією, відповідно із паспортом. На слуханнях було представлено висновки експертів щодо хіміко-екологічної та економічної сторони проекту.

Проців Г.П. цей проект це маніпуляція громадськість, відбулася підміна понять та фальсифікація документів. Потрібно шукати кому це вигідно, хто планує розробляти родовища торфу в Тернопільській області чи за її межами, хто укладав договори про послуги транспортування та складування торфу. Можливо варто шукати не лише партійні інтереси тих хто підтримував цей проект, але й бізнес інтереси. Необхідно провести незалежне громадське (журналістське) розслідування із висвітленням інформації (цілісного ланцюжка: де планують брати сировину, хто буде її транспортувати тощо). Потрібно до цього залучити спеціалістів, яких можливо ми не знайдемо в наших колах.

 Мамчак Ю.М. Ще один цікавий момент, це те, що попередньо для котелень повинні закупляти торфобрикети, згодом, фірма під Тернополем, їх подрібнюватиме на торфопорошок, чим зумовить зростання вартості палива для торф’яних котелень.

Ференц Е.М. торфоподрібнюючих заводів не має ні в м. Тернополі ні за його межами.

Вадзюк С.Н. актуальним залишається питання подальшої утилізації золи із котелень. Адже, якщо з неї будуть виготовляти бруківку чи бордюри, як зазначалося швидше, то це вкрай шкідливо для здоров’я населення, особливо в літній період коли пил піднімається в повітря.

Ференц Е.М. із золи торф’яних котелень бруківку робити не будуть, її необхідно просто кудись вивозити і бажано чим поближче. Тому є така ідея вивозити її на малашівське сміттєзвалище, пересипати відходи і проводити таку собі рекультивацію.

Вадзюк С.Н. поставив питання до Мамчак Ю.М.: «Ви готуєте з приводу цих котелень судові позови?»

Мамчак Ю.М. так, вже підготували окремі позови по кожній котельні, позивачами виступають мешканці прилеглих будинків. Судовий процес буде проходити у м. Києві, тому що суд повинен бути на стороні відповідача.

Майка Л.Р. зазначила, що 1 грудня 2017 року було проведено загальні збори мешканців сусідніх будинків до котельні по вул. Р. Купчинського 14а, серед присутніх (124 особи) жодна людина не підтримує проект функціонування котельні на торфі. Котельня впирається в паркан другої міської лікарні (інфекційне відділяння, пологове відділення, кардіологія), з іншої сторони спеціалізований будинок «Малятко», цей проект порушує усі ДБН, також до котельні не має під’їзду.

Якщо б наші мешканці не відчули, що таке функціонування котельні на торфі, можливо не були такі активні. Але у лютому місяці 2017 року, коли котельня на торфі запрацювала у тесовому режимі, почались масові звернення людей до керівника ОСББ, щодо неприємного запаху у дворі, дихати стало важко, мешканці подумали, що на котельні надзвичайна ситуація. Попередньо коли котельня працювала на газі, жодних звернень не було, всі усвідомлювали її потужність і навіть перевіряли якість атмосферного повітря у дворі, яке на той час було справді в нормі.

Штопко Ю.В. одна із запроектованих котелень по вул. Р. Купчинського знаходиться в глибині житлового району, з однієї сторони ДНЗ №1 (садочок), з іншої сторони також великий садочок, від котельні до найближчого житлового (приватного) будинку відстань становить близько 10 м. Територія котельні дуже мала, проблемою є також шум.

Вадзюк С.Н.  у так званому науковому звіті «Інституту громадського здоров’я ім О.М. Марзєєва НАМН України» не враховано сумарне забруднення мікрорайонів викидами автотранспорту і котелень, рух повітряних мас (роза вітрів міста), а також шумове забруднення яке створюватимуть котельні. Також у подібних висновках повинні бути посилання на первинну документацію (протокол громадських слухань, відбір проб тощо).

Проців Г.П. порадила звернутися до МБФ «Екологія-Право-Людина», щоб ті у свою чергу допомогли фахівцями-практиками у судових позовах. Також, Проців Г.П. звернула увагу на те, що для всіх котелень змішаного типу можна як паливо підмішувати сміття, це передбачено законодавством про «зелений тариф» та зазначено у документах щодо проекту торф’яних котелень у Тернополі. Такий нюанс нібито сприяє вирішенню проблеми ТПВ, але водночас і спричиняє шкідливі викиди продуктів згоряння в атмосферне повітря таких речовин як діоксин та SO2. Ці речовини є канцерогенними і можуть спричиняти «ракові пухлини», туму необхідно довести, що викиди проектованих котелень у Тернополі будуть містити небезпечну концентрацію канцерогенних речовин.

Філь О.Г. запропонував, щоб науковці, члени громадської ради при Управлінні екології та природних ресурсів Тернопільської ОДА, розробили наукове обґрунтування небезпеки проекту торф’яних котелень у м. Тернополі.

Царик Л.П. зазначив, що окремі публікації з приводу небезпеки спалювання торфу висвітлював доктор біологічних наук Грубінко В.В. Також слід звернути увагу на те, що торф який планують спалювати у котельнях Тернополя може бути радіоактивним, оскільки, його привозять з Полісся, а як відомо на цій територій внаслідок аварії на ЧАЕС акумулювалась значна кількість радіоактивних викидів. І зрештою, якщо цей проект розглядати загалом, то здається, що це не екологічний проект, не проект для громади, а проект для вузького кола людей, які просувають власний бізнес. До слова, подібний проект потерпів повне фіаско у м. Фастів Київської області.

Також, вважає Царик Л.П., що для об’єктивнішого аналізу ситуації біля проектованих котелень потрібно встановити стаціонарні пости контролю якості атмосферного повітря, щоб систематично визначати вміст забруднюючих речовин у повітрі.

Герц І.І. вважає, що в даному проекті торф’яних котелень білі плями існують у трьох позиціях: економічній, господарській та логістиці, на ці три основні позиції потрібно звертати увагу в судових позовах і загальних обуреннях громадськості. Також громадськість, яка виступає проти цього проекту повинна бути монолітна, адже, якщо на Живова будуть одне робити, а на Купчинського інше, то загального результату може і не бути. Щоб не було хаосу, усі повинні йти одним напрямком.

Проців Г.П. запропонувала громадським активістам розробити дорожню карту (план дій), що за чим будемо робити і яку ділянку роботи виконують спеціалісти.

Вадзюк С.Н. запропонував вислухати офіційну позицію Управління екології та природних ресурсів Тернопільської ОДА (далі Управління), щодо проекту торф’яних котелень у місті Тернополі.

Сінгалевич О.В. передав слово своєму заступнику Панчуку О.П.

Панчук О.П. ознайомив присутніх із хронологією підготовки документації з приводу роботи котелень. Так, 22 травня 2017 року було зареєстровано звернення ТОВ «Тернопільтепло» щодо першого етапу отримання дозвільної документації, а саме Інвентаризації викидів від стаціонарних джерел на всі 5 котелень – це по вулицях Лесі Українки, Живова, Просвіти, Лемківська і Купчинського. Хоча мова йде зараз за 7 котелень, але, що важливо, розгляд дозвільної документації ведеться лише по 5 котельням, по двох інших котельнях Управління жодної документації не розглядає і не розглядало (це котельні по вул. Київська та І. Франка). Наступні дії державних службовців спеціалістів Управління були такими: прийняти комплект документів, якщо вони складені згідно інструкції, там наявні інструментальні заміри, які підтверджені протоколами. Разом із пакетом документів були декларації про готовність експлуатації об’єкта який належить до І-ІІІ категорії складності, зареєстровані відділом Державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради від 25 січня 2017 року, по кожній котельні. На підставі цих декларацій було проведено інструментальні заміри викидів і подано Управлінню на реєстрацію. Виходячи з тих повноважень які надані спеціалістам Управління, було зареєстровано три із п’яти документів інвентаризації викидів від стаціонарних джерел – це для котелень по вулицях Лемківська, Просвіти та Купчинського. По двох котельнях на вул. Живова та Лесі Українки було відмовлено у реєстрації інвентаризації викидів, оскільки відведення зворотних газів від спалювання торфу передбачалося в трубу яка була призначена для виведення викидів від спалювання природного газу. Передбачалося зведення газів в одну трубу, що свідчило про те, що дозволи отримували одночасно два суб’єкти, а це заборонено чинним законодавством України.

Наступним етапом розвитку подій навколо торф’яних котелень у Тернополі є 30 травня 2017 року. В цей день через Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) в Управління поступив комплект документів: «Документи в яких обґрунтовуються викиди для отримання дозволу на викиди», знову ж таки по 5 котельням. За результатами розгляду цих документів 13 червня 2017 року Управління видало рішення відмовити у видачі дозволів на викиди по кожній із 5 котелень. Основними аргументами для відмови у видачі дозволів були: 1) у матеріалах кожної котельні був документ із рішенням Головного управління Держпродспожив служби у Тернопільській області щодо не можливості видачі дозволу на викиди; 2) відсутність у матеріалах висновку Державної екологічної експертизи; 3) котельні по вул. Живова та Лесі Українки не мали реєстрації інвентаризації викидів.

22 вересня 2017 року від ТОВ «Тернопільтепло», через ЦНАП, Управління отримало новий комплект документів по 5 котельням для видачі дозвільних документів на викиди. У новому пакеті документів уже було рішення Головного управління Держпродспожив служби у Тернопільській області від 20 вересня 2017 року, щодо можливості видачі дозволів на викиди у всіх 5 котельнях. Однак висновку Державної екологічної експертизи все ж таки ще не було, на це зауваження ніхто навіть не зреагував, тому 29 вересня 2017 року Управління черговий раз відмовило ТОВ «Тернопільтепло» у видачі дозвільних документів на викиди у всіх 5 котельнях.

5 грудня 2017 року втретє в Управління було подано комплект документів на видачу дозволів на викиди по 5 котельням, де вже були позитивні висновки Державної екологічної експертизи та протокол громадського обговорення яке відбулося 5 вересня 2016 року, оголошення про громадське обговорення було в газеті «Моя газета» №3, в ній же було опубліковано «Заяву про наміри».

  Мамчак Ю.М. в такому випадку, якщо було проведено громадські слухання, то вони повинні були бути записані у Книзі реєстрації громадських слухань Тернопільської міської ради, якої осінню 2017 року по факту не було взагалі.

Панчук О.П. відповідно до чинного законодавства повторно розглянувши подані 05.12.2017 року документи на видачу дозволів на викиди по 5 котельням, протягом п’яти робочих днів ми повинні прийняти рішення, або, якщо є підстава зупинити розгляд дозвільної документації, або видати дозвіл на викиди.

Таким чином, підсумовуючи, Панчук О.П. зазначив, що спеціалісти Управління працюють в межах чинного законодавства, попри те, що вони є мешканцями м. Тернополя, вони повинні діяти як державні службовці відповідно до статті 19 Конституції України, де зазначено: «Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України». Основними законодавчими актами, якими керується Управління у питанні видачі дозволів на викиди є: Закони України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про охорону атмосферного повітря», а також підзаконні акти, зокрема Положення та Інструкція «Про видачу дозволів на викиди».

Ференц Е.М. які можуть бути законні підстави для призупинення розгляду дозвільних документів?

Панчук О.П. Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» стаття 4-1 п.10 передбачено «Зупинення  розгляду  документів,  поданих  для отримання документа  дозвільного  характеру, можливеу разі розгляду судом справи щодо об'єкта,  на який видається документ дозвільного характеру,  розгляд документів,поданихдля його отримання,зупиняється довинесеннясудом  відповідного рішення».

Котляр І.Я. зазначив, що в котельні по вул. Р.Купчинсько 14а та вул. Живова, труби для відведення відпрацьованих газів зведено в одну, тобто викиди від спалювання торфу та газу виходять через одну трубу, що свідчить про те, що в документах поданих Управлінню є недостовірні відомості та факти фальсифікації даних.

Сінгалевич О.В. Управління екології та природних ресурсів Тернопільської ОДА це орган який працює за декларативним характером, на основі фактичної документації. Якщо у Вас є факти порушень законодавства, пишіть заяви в Управління екології чи в Державну екологічну інспекцію, їх відповідним чином перевірять і приймуть рішення. Якщо буде підтверджено факт фальсифікації документів, неправдивості поданих даних чи інші порушення, тоді це буде законною підставою для припинення розгляду видачі дозвільної документації. Пори те, що всі працівники Управління є патріотами свого міста, екологами та просто свідомими громадянами, вони зобов’язані приймати рішення на основі попередньо наданої документації. Окрім цього Управління екології розглядає лише ті проблемні питання, що стосуються впливу на навколишнє середовище, вплив на здоров’я людей вивчають інші спеціалізовані служби, тут існує чітке розмежування повноважень і це потрібно враховувати.  

Царик Л.П. зазначив, що Управління екології повинно приймати рішення на основі принципів охорони навколишнього природного середовища, які зазначені в Законі України «Про охорону навколишнього природного середовища» стаття 3. А саме принципи гарантування екологічно безпечного середовища для життя і здоров'я людей та запобіжний характер заходів щодо охорони навколишнього природного середовища. Адже наслідки діяльності котелень можуть бути вкрай негативні, хворі діти, зростання смертності тощо. І де тоді буде наша мораль? Ми не повинні у таких питання посилатися лише на формальні речі. Не приймати рішення про дозвіл на викиди з упереджувальною (превентивною) метою, ми повинні запобігти негативному впливу на навколишнє середовище і здоров’я людей.

Генсерук В.А. подякувавгромадськості, громадській раді за підтримку в боротьбі проти реалізації проекту торф’яних котелень у Тернополі. Звернувся до начальника Управління екології та природних ресурсів Тернопільської ОДА Ореста Сінгалевича з проханням, щоб дії працівників Управління були в межах правового поля, регламентовані чинним законодавством і водночас враховували думку громадськості.

Царик Л.П. звернув увагу не те, що реалізація проекту торф’яних котелень у Тернополі безперечно призведе до погіршення якісного стану басейну атмосферного повітря у місті. А все, що приводить до погіршення, ми не маємо права допускати. Усі заходи у Тернополі направлені на зменшення антропогенного тиску на урбоекосистему міста, а тут один проект навпаки. Знову ж таки повертаємося до того, що ми повинні запобігати таким рішенням, оскільки воно негативно відіб’ється на довкіллі. Окрім цього стаття 50 Конституції України передбачає, що: «Кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля…», якщо хтось це право порушує, то це є ще однією підставою подати позов в суд.

 

І. Постановили.

1. Громадська рада при Управлінні екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації, у складі семи присутніх членів, виступає проти реалізації проекту торф’яних котелень у м. Тернополі. Оскільки даний проект порушує норми чинного національного і міжнародного законодавства, існують факти фальсифікації даних, також реалізація проекту негативно вплине на стан навколишнього природного середовища та здоров’я мешканців м. Тернополя.

«За»

«Проти»

«Утримались»

«7»

«0»

«0»

 

2.  Звернутися до Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації з проханням призупинити розгляд документів щодо видачі дозволів на викиди від стаціонарних джерел котельням на підставі статті 4-1 п.5 та п.10 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності». Оскільки в документах поданих суб’єктом господарювання виявлено недостовірні відомості, а також, до об'єкту на який видається документ дозвільного характеру подано позов до суду.

«За»

«Проти»

«Утримались»

«7»

«0»

«0»

 

3. Звернутися до МБФ «Екологія-право-людина» з проханням надати фахові юридичні консультації у судовій справі адміністративного позову Про визнання недійсним та скасування висновку державної екологічної експертизи №7-03/12-24685\10-17 від 22.11.2017 р.

«За»

«Проти»

«Утримались»

«6»

«0»

«1»

 

4. Звернутися до Тернопільської міської ради, щодо того, що реалізація проекту торф’яних котелень у м. Тернополі порушує основні принципи охорони навколишнього природного середовища, ст. 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та може  негативно вплинути на екологічну ситуацію в місті.

«За»

«Проти»

«Утримались»

«6»

«0»

«1»

                                                                  

  Голова громадської ради                      _____________         С.Н. Вадзюк

Секретар                                                   _____________         І. Р. Кузик

 м. Тернопіль Вул. Шашкевича, 3 тел./факс (0352) 25-95-93 Електронна адреса: eco_ter@tr.ukrtel.net